Verassende uitkomst met social marketing in Texas

Social Marketing gaat uit van positieve gedragsverandering. Wat zijn de motivaties, barrières en drijfveren om iets wel of niet te doen? En welke interventie kan daarop ingezet worden?

Een prachtig voorbeeld van social marketing komt uit Texas. De kindersterfte was daar gigantisch hoog omdat de ouders geen autostoeltjes voor hun kinderen gebruikten. Ondanks verschillende campagnes over het belang van een autostoel voor kinderen en fikse kortingen op autostoelen voor de ouders, veranderde er helemaal niets.

Bizar, vonden wij. De veiligheid van het kind gaat boven alles, zou je denken? Gelukkig kwam er via een social marketing onderzoek uitkomst over het gedrag van de ouders. Een verassende uitkomst die achteraf heel logisch blijkt. De Latino-gemeenschap in Texas zijn namelijk erg gelovig. En geloof het of niet… autostoeltjes voor de kinderen waren niet ‘heilig’. De ouders wilde er daarom per se geen gebruik van maken: ‘je mag het lot niet bepalen.’

Klinkt natuurlijk vrij heftig, maar deze uitkomst was eigenlijk geweldig! Er was namelijk een hele simpele oplossing voor dit probleem… Er kwam een priester naar Texas die alle autostoelen afzonderlijk inzegende. Het gebruik van autostoelen steeg van 19% naar 72%. Dat is enorm! Geweldige preventie als het gaat om redden van levens.

De komende weken posten wij nog een aantal inspirerende voorbeelden om u feeling te laten krijgen met social marketing. Social marketing is namelijk interessant, verassend en het draagt altijd positief bij aan de maatschappij. We love it!